zaterdag, december 10, 2005

Te vermijden voor zoekmachine optimalisatie

Er zijn nog een aantal zaken die vanuit het standpunt van zoekmachine-optimalisatie ten strengste te vermijden zijn. We zullen hier deze zaken overlopen. Een aantal andere dingen die moeten vermeden worden, worden beschouwd als spam en zullen daar behandeld worden.

Flash is evil

Macromedia Flash is zeer populair onder grafisch designers. Met Flash kan je dan ook dingen doen die anders onmogelijk waren. Vanuit zoekmachine-optimalisatie-standpunt echter is Flash een door in het oog. Er zijn nog een aantal andere zaken die door tegenstanders van Flash worden opgenoemnd, maar die zijn hier niet ter zake.

Eerst en vooral is het zo dat de teksten die in Flash applicaties verwerkt zitten niet door de zoekmachines gelezen kunnen worden. Er kunnen dus ook geen credits worden opgebouwd voor de keywords die hier terug te vinden zijn.

Wanneer de hele site in Flash is opgebouwd geeft dit natuurlijk serieuse problemen, want hoe moet je dan verwachten dat je site nog te vinden is in de zoekmachineS?

Verder moet Flash meestal eerst een tijdje laden omdat het nogal groot is. In ieder geval veel groter dan de normale tekst en beelden die op een website terug te vinden zijn. Dit is ook nadelig voor de zoekresultaten. Hoe langer het duurt om de site te laden, hoe minder vaak spiders de site gaan crawlen om te zien of er nieuwe dingen op staan en hoe kleiner de kans dat alle pagina's geindexeerd worden.

Gebruik Flash dus best alleen waarvoor het best dienst: het opvrolijken van het geheel of het illustreren van bepaalde zaken die anders onmogelijk te illustreren zijn. Zo houdt je de tekst leesbaar voor de zoekmachines en heb je nuttige content die wordt geindexeerd. Verder hou je de Flash applicaties best klein, zodat het niet te lang duurt vooraleer de site geladen is. Zo bevorder je het crawlen en indexeren van de site.

Hoewel de zoekmachines bekijken hoe ze ook Flash animaties kunnen indexeren, is het gebruik van Flash zeker af te raden vanuit zoekmachine optimalisatie standpunt.

Java

Een zelfde redenering gaat op voor Java Applets. Vaak worden Java Applets gebruikt om de site op te vrolijken. Java laadt gewoonlijk nog trager dan Flash en vaak zijn er problemen met het laden van de class bestanden om wille van incompatibele virtuele machines. Java applets zijn uitermate geschikt voor serieuse applicaties, maar niet voor zoekmachine optimalisatie. Dezelfde twee redenen als hierboven gelden hier ook: kan niet geindexeerd worden en laadt traag.

Frames

Ook de veelgebruikte techniek met frames moet vermeden worden als je de site wil optimaliseren voor zoekmachine optimalisatie. Er zijn een groot aantal nadelen verbonden met frames (ivm toegankelijkheid, opslaan in favoriete, etc.), waaronder dus ook een zoekmachine-optimalisatie probleem.

Het probleem is dat niet alle zoekmachines frames-pagina's kunnen indexeren, en alle zoekmachines hebben er problemen mee. Het is dan ook niet duidelijk hoe de verschillende pagina's moeten geindexeerd worden. Vaak krijg je dan een pagina in de SERP's die eigenlijk ergens in een frame had moeten terechtkomen. Gebruikers die dan op de site terecht komen zien enkel die pagina en vragen zich af waar bijvoorbeeld het menu staat. Dat kunnen ze enkel bereiken door handmatig in de adresbalk naar het hoofddomein te gaan (er zal iets staan van www.mijnpagina.be/subcategorie/producti.html).

Stel nu dat de zoekmachine dit wou voorkomen door alleen het hoofd-domein te indexeren (www.mijnpagina.be). Dan zou de persoon die op de link in de SERP's klikt doorverwezen worden naar de homepagine, en dus niet op de juiste pagina terecht komen. Een beetje hetzelfde probleem als bij het proberen toevoegen van een subpagina aan de favorieten.

En toch worden frames nog bijzonder veel gebruikt. Heel veel pagina's zondigen dus nog en zijn heel slecht vindbaar in de zoekmachines.

En er is nog een zaak ivm frames waar veel sites op zondigen. Veel van die websites worden ontwikkeld dmv een ontwikkeltool (vaak bvb Frontpage). En er worden voor de verschillende subpagina's dan geen beduidende namen gekozen. Vaak kom je zo tot pagina's met titels als "nieuwe pagina 3" en dergelijke. Het hoeft geen betoog dat dergelijke pagina's niet scoren in de SERP's.

Geen opmerkingen: