maandag, november 21, 2005

Meta tags: een inleiding

Nu het duidelijk is dat de title tag zo belangrijk is, lijkt het evident dat al de meta tags van het html document een belangrijke rol gaan spelen. De meta tags zijn de tags in de <head></head> sectie in het html document. Dit kan er bijvoorbeeld zo uit zien:

<head>
...
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta name="Keywords" content="keyword1, keyword2, ...">
<meta name="Description" content="Deze pagina handelt over...">
<meta name="author" content="Vanderhoven Nick">
<meta name="robots" content="ALL">
<meta name="revisit-after" content="1 days">
...
</head>

Er zijn twee soorten tags, de "http-equiv-tags" en de tags met een name attribuut. De "http-equiv-tags" zijn equivalent aan de http-headers. Wat dus in deze tags staat kan ook in de http response header voorkomen en omgekeerd. Een bekend voorbeeld van het gebruik van dit soort tag is de redirect. Maar zoals we later nog zullen zien valt er daar nog wel wat over te vertellen over dit soort redirect.

Wat betreft zoekmachine-optimalisatie zijn de keywords-tag en description tags het meest besproken. We zullen ze daarom eerst apart behandelen.

Geen opmerkingen: