woensdag, november 02, 2005

Zoekwoorden vinden

Voor je zoekwoorden gaat opstellen moet je eerst nagaan voor welke zoekwoorden jouw site een bijdrage levert aan het internet. Het is belangrijk om zeer specifiek te zijn.

Wanneer je amateurfotograaf bent en een website hebt en je bent gespecialiseerd in portretten, dan is het belangrijk om dit te vermelden. Vermeld je dat niet en iemand is op zoek naar een fotograaf voor portretten en ziet twee aanbiedingen, die van jou en die van een andere fotograaf die "portretfotografie" als uithangbord heeft, dan stuur je die klant naar je concurrent.

Niet alleen voor dit marketingconcept natuurlijk. Hoe specifieker je zoekwoorden, hoe hoger je in de SERPS (Search Engine Result Pages) komt voor die specifieke zoekwoorden. Net zoals bij "Japans" en "Japans restaurant Wilrijk".

Wees dus specifiek bij het opstellen van zoekwoorden. Dit kan vaak zijn door te mikken op meerdere zoekwoorden die samen voorkomen. Mikken op Belle Epoque is te ruim. Mikken op Belle Epoque feesten of op Belle Epoque Neerland is veel effectiever. Bekijken we dit voorbeeld, waar we zoeken naar www.belle-epoque.org :

Resultaten 1 - 10 van circa 3.310.000 voor belle epoque
Resultaten 1 - 10 van circa 12.700 voor belle epoque feesten
Resultaten 1 - 10 van circa 197 voor belle epoque neerland

In de twee laatste gevallen staat de site op 1 bij Google.be. Dit was nooit gelukt voor het eerste geval.

Er zijn natuurlijk grenzen. Niemand zoekt op "sportschoenen om toertjes te gaan lopen in leuven". Het is dus niet alleen mikken op specifieke zoekwoorden.

Je moet ook meedenken met je klanten. Een klant zal eerder "schoenwinkel leuven" intypen wanneer hij wil gaan winkelen in Leuven. Momenteel zijn er daar nog geen sites voor geoptimaliseerd, dus de eerste schoenwinkel in leuven heeft nog "vrij spel".

Zo kan je al aardig wat zoekwoorden vinden waar je hoog voor kan scoren. Maar wat als de grote concurrentie al eerst staat voor die zoekwoorden? En hoe weet je of die zoekwoorden wel effectief worden ingetypt?

Geen opmerkingen: