maandag, november 28, 2005

Tekst en keyword density

Zoekmachine optimalisatie gaat niet alleen om het gebruik van de juiste tags en snufjes natuurlijk. Buiten de vorige meer technische aangelegenheden is ook de tekst natuurlijk van groot belang. Meer bepaald de keywords in de tekst zijn van groot belang. Wat betreft die keywords zijn er een aantal parameters die belangrijk zijn bij het opstellen van de tekst.

Een eerste belangrijke parameter is de keyword density, de keyword dichtheid dus. Die geeft weer hoe vaak een keyword in de tekst terugkomt, in verhouding met de lengte van de tekst. Een kleine tekst moet dus minder keer het keyword bevatten dan een lange tekst om dezelfde keyword density te behalen. Bij de berekening van de densiteit worden "stopwoorden" (=veel voorkomende woorden) als 'de' en 'het' er eerst uitgefilterd. Er wordt wel mee rekening gehouden wanneer zo'n woordjes met andere woorden voorkomen. Een moeilijk geval is bijvoorbeeld "De Hongerkiller".

Elke zoekmachine heeft natuurlijk andere algoritmes, en elk algoritme zal anders reageren om de keyword density. Zo zal bijvoorbeeld Google zeer strikt zijn en slechts een kleine maximale keyword density toelaten. Wanneer de densiteit hoger wordt gaat de rode vlag op.

Er zijn natuurlijk veel mogelijke definities voor deze dichtheid. Zo kan je bijvoorbeeld alleen de zichtbare woorden inrekenen in de berekening van de dichtheid, maar zou je bijvoorbeeld ook alle mogelijke woorden in de bron van het document kunnen opnemen (zoals de alt-tekst, de title-tekst, etc.). Afhankelijk van de definitie van de dichtheid zal deze parameter dus varieren.

Ook wegen woorden in belangrijke tags zwaarder door, zoals we reeds eerder gezien hebben. Een woord in een h1-tag is zeer belangrijk en weegt zwaar door. Het is niet duidelijk of dit mee in de densiteit moet verrekend worden. Voorlopig houden de meeste algoritmes voor het berekenen van de densiteit hier geen rekening mee.

Uiteraard is niet alleen de dichtheid van belang, maar ook de plaatsing van de keywords. Woorden die aan het begin van een tekst of paragraaf voorkomen krijgen meer gewicht dan woorden die in de tekst zelf voorkomen. Ook woorden die voorkomen aan het einde van de tekst of een paragraaf krijgen doorgaans meer gewicht.

Een ander belangrijk iets om mee rekening te houden is dat elke pagina best enkel voor ��n zoekwoord geoptimaliseerd is. Wanneer de densiteit van een woord uitsteekt boven die van andere woorden, wordt die pagina als belangrijk beschouwd voor dat zoekwoord. Dit is zeer duidelijk bij de frituurwagen en frietkraampagina van De Hongerkiller. Deze pagina is geoptimaliseerd voor zowel frituurwagen als frietkraam, waardoor het keyword frietkraam iets minder hoog scoorde als voordien (stond vroeger op de eerste plaats).

Wat betekent die dichtheid nu in het echte leven?

De seo-specialisten zijn het er over eens dat Google de stritkste regels hanteert wat betreft keyword dichtheid. Er mogen maximaal 2% van de woorden op de pagina keywords zijn, meer wordt als spam bekeken. Het is natuurlijk niet zo duidelijk om welke dichtheid het gaat. Meestal spreekt men over de dichtheid zonder de tekst in de title tags, maar wel met de alt-tags en de title-tags inbegrepen. Voor MSN en Yahoo spreekt men over een maximale dichtheid van 5%. Optimaliseren voor Google lijkt dus de beste optie.

Geen opmerkingen: